Spørsmål og svar om Verisure alarm
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om Verisures boligalarm, innbruddsalarm og brannalarm. Finner du ikke det du leter etter? Kontakt oss her.
Bruk av systemet
Hva skjer dersom det oppstår feil med alarmanlegget?
Dersom vi mottar feilmelding fra anlegget vil vi videreformidle dette til din lokale tekniker. Ved produktfeil inkluderer avtalen fri tilkjøring og reparasjon av alarmanlegget.
Har du et Verisure-system kan du også se evt. feilmeldinger på Mine Sider.
Har du fått en feilmelding på alarmen og lurer på hva det er?
Prøv vår nettbaserte tekniske veileder eller ring oss på 06010.
Jeg har fått husdyr, går det fortsatt bra å aktivere alarmen?
Dersom alarmanlegget er satt opp uten at det er tatt hensyn til husdyr, kan du risikere at alarmen vil utløses. Verisure har løsninger som er tilpasset husdyr, men løsningen kan variere avhengig av hvilken type alarmanlegg du har fra oss. Ta kontakt med vårt kundesenter på 06010 for å finne ut hvilken løsning som passer best for deg. Husdyret ditt kan også oppholde seg i en del av boligen som ikke er overvåket av systemet.
Har du et Verisure-system kan du selv velge/endre innstillinger for husdyr via Mine Sider. Vær obs på at plasseringen av komponentene også kan påvirke hvordan alarmsystemet håndterer bevegelser fra husdyr.
Kan alarmen brukes når jeg er hjemme?
Du kan velge å aktivere hele alarmsystemet eller kun enkelte deler av den. Dette betyr at alarmsystemet kan aktiveres i de områdene du ikke beveger deg i. Hvordan denne funksjonen fungerer på ditt alarmsystem er avhengig av hva som ble programmert inn ved installasjon. Endringer må foretas av tekniker.
Har du et Verisure-system kan du selv velge hvilke komponenter som skal inngå i delsikringen. Dette gjør du via Mine Sider.
Har automatisk frakobling i Smartplan sluttet å fungere?
Dersom Smartplan slutter å fungere, er det fordi alarmen har blitt utløst, uten å ha blitt tilbakestilt manuelt i etterkant.
At systemet må tilbakestilles manuelt etter utløst alarm, er en systemsikkerhet utviklet for å forhindre at alarmering og aksjonering ikke avbrytes på feil grunnlag.
For å tilbakestille; tast inn koden din og frakoble alarmen på Betjeningspanel, Yale Doorman, Portal, App eller Mine sider. Nattsikringspanel fungerer ikke, da det ikke har kode.
Når alarmen har blitt frakoblet manuelt, vil automatisk frakobling gjenopptas.
Faktura
Hvor finner jeg en oversikt over fakturaene mine?
Oversikt over fakturaer samt forfallsdato finner du på Mine Sider.
Har du mottatt en faktura for oppgradering som du trenger forklaring på?
På din oppgraderingsfaktura er du fakturert for installasjon og abonnement. Nytt og gammelt abonnement er avregnet mot hverandre, slik at du ikke betaler noe mer enn du skal. Trykk her for å laste ned fakturaforklaring.
Hvilke betalingsmuligheter har Verisure?
AvtaleGiro
Med AvtaleGiro sørger banken din for at fakturaen blir trukket automatisk fra ønsket konto. AvtaleGiro opprettes i din nettbank.
eFaktura
Fakturaen kommer direkte i din nettbank, hvor betalingsinformasjonen er ferdig utfylt. Alt du trenger å gjøre er godkjenne betalingen. Det er viktig å legge merke til at eFaktura må godkjennes i nettbanken for at betalingen skal gå igjennom.
Faktura pr post
Alle nye kunder vil få tilsendt første faktura pr post. Et fakturagebyr vil tilkomme ved utsendelse av papirfaktura.
Hva skjer med AvtaleGiro eller eFaktura avtalen dersom jeg bytter bank eller trekkonto?
AvtaleGiro
AvtaleGiro er knyttet til en bankkonto. Eksisterende AvtaleGiro-avtaler må derfor avsluttes og nye opprettes.
eFaktura
eFaktura er knyttet til ditt personnummer. Dermed vil fakturaene finnes i alle dine nettbanker. Det vil ikke være behov for å endre avtalen.
Hvorfor får jeg betalingspåminnelse fra et annet selskap enn Verisure?
Sergel er en av Verisure sine samarbeidspartnere. I de tilfeller hvor betaling ikke er mottatt av Verisure 14 dager etter betalingsfrist, vil Sergel være ansvarlig for utsendelse av betalingspåminnelse.
Hvor ofte mottar jeg abonnementsfaktura fra Verisure?
Verisure sender normalt ut faktura pr 3 måned. Ønsker du å endre abonnementsperiode vennligst ta kontakt med kundeservice. Eventuelle endringer vil da være gjeldende fra neste faktura.
Hvorfor er det foretatt øreavrunding på fakturaen?
Etter mange henvendelser fra kunder som ikke ønsker å måtte taste inn desimaler når de betaler fakturaen, besluttet vi å foreta avrundinger. For halvparten av kundene ender prisen noen øre ned, for andre noen øre opp. For oss er det derfor ingen økonomisk gevinst i dette. En hver kunde er selvfølgelig hjertelig velkommen til å manuelt taste inn fakturabeløpet eksklusiv avrundingen.
Mine sider
Hvordan oppretter jeg konto på Mine Sider?
Hvis du har oppgitt din e-post til oss ved installasjon så skal du ha fått tilsendt en velkomstmail - åpne den og følg instruksjonene. Ta kontakt med oss hvis du ikke har mottatt noen mail eller linken ikke fungerer.
Du kan også registrere en konto på egen hånd hvis du ikke har oppgitt e-post til oss. Trykk på knappen: Mine Sider (øverst på siden). Trykk så på knappen som heter Opprett Brukerkonto. Følg instruksjonene som vist på siden. Du vil få tilsendt en e-post som du må verifisere. Når e-posten er verifisert, ha din mobiltelefon tilgjengelig. Vi sender deg en sms for å verifisere siste steg i registreringen. Du trenger også ditt installasjonsnummer.
Verisure App, til iPhone, Android og Windows Phone.
For vårt nye system Verisure har vi en app for betjening og informasjon om din boligalarm. Last ned Verisure App gratis fra iTunes App Store, Google Play eller Windows Phone Store.
Hvorfor bør jeg opprette konto på Mine Sider?
Med et Verisure-system kan du styre nesten alt fra Mine Sider. Slå alarmen av eller på, registrere nye koder og brikker, sjekk temperatur og mye annet. Noen funksjoner er avhengige av hvilke komponenter du har i ditt system - og det kommer nye funksjoner hele tiden. Logg inn i dag og se!
Du som har et eldre alarmsystem kan også bruke Mine Sider - du kan for eksempel sjekke veibeskrivelsen slik at vekteren finner raskt fram, administrere din brukerkontoinformasjon, legge til eller fjerne kontaktpersoner og telefonnummer, endre stikkord eller se fakturahistorikk.
Alarm og telefoni
Har dere et vanlig 8-sifret telefonnummer?
Verisure kan nå nås på 06010 (nummeret har vanlig telefontakst). Kontakt din teleoperatør for informasjon om priser.
Telefonisystemet i boligen endres - og mitt alarmsystem er tilkoblet fast telefonlinje - hva gjør jeg?
Alarmsystemet overfører signaler til vår alarmstasjon enten via fast analog telefonlinje du har i boligen eller via en GSM-sender eller en GPRS-modul tilknyttet alarmen.
Dersom du gjør endringer på din telefoniløsning er det viktig at du gir oss beskjed om dette, slik at vi kan sørge for at alarmen har en sikker overføringsløsning.
Har du alarm tilknyttet fast analog telefonlinje i dag og kommer til å avvikle denne telefonløsningen, eller du kun har IP-telfoni/bredbåndstelefoni, må du oppgradere til vårt nyeste alarmsystem. Vårt nyeste alarmsystem overfører via både GSM og bredbånd som gir en sikker kommunikasjon til alarmstasjonen. Ta kontakt med kundeservice ved å fylle ut "still et spørsmål"-skjemaet nederst på siden.
Kan systemet mitt benytte IPtelefoni/bredbåndstelefoni?
Våre alarmsystemer overfører ikke via IP-telefoni/bredbåndstelefoni.
Blant annet er disse telefoniløsningene avhengige av at IP-adapteret har stabil strømtilførsel og ved strømbrudd er det en risiko for at telefonioverføringen kan falle ut. Verisure kobler derfor ikke alarmer til IP-telefoni / bredbåndstelefoni.
Vær oppmerksom på at denne telefoniløsningen kan fungere fint når du bestiller tjenesten, for senere slutte å fungere, eller generere store telefonkostnader. Har du alarm tilknyttet fastlinje i dag, men ønsker å gå over til IP-telefoni, kan vi gi deg et godt tilbud på oppgradering til vårt nyeste alarmsystem som kommuniserer via både GSM og bredbånd.
Øvrige spørsmål
Leverer dere boligalarm til mitt postnummer?
Verisure leverer boligalarm til store deler av Norge.
Jeg har boligalarm fra dere og ønsker å bytte til det nyeste alarmanlegget. Hva gjør jeg?
Eksisterende kunder får alltid et godt tilbud på oppgradering til vårt nyeste alarmanlegg basert på antall år du har vært kunde. Ta kontakt med kundeservice ved å ringe 06010.
Om brannalarmen går, rykker brannvesenet ut da?
Ved utløst brannalarm er vår hovedoppgave å ringe stedet og varslingspersoner, for å sikre at alle kommer seg ut ved en eventuell brann. Får vi ikke kontakt, sender vi vekter og samtidig varsler vi brannvesenet.
De kommunale brannvesenene har forskjellig praksis når det gjelder å respondere på våre varsler. Ta kontakt med brannvesenet i din kommune for å undersøke hva som gjelder hos deg.
Hva gjør vekteren på utrykning?
Vekteren kontrollerer boligen. Vekteren foretar alltid en utvendig kontroll av boligen for å avdekke årsak for utløst alarm. Dersom du har levert nøkkel og din avtale inkluderer dette foretar vekteren også en innvendig kontroll av boligen.
Om det er et reellt tilfelle av brann eller innbrudd vil vekteren også sikre skadestedet.
Jeg har mottatt en e-post eller SMS med en spørreundersøkelse fra dere. Gjennomfører dere kundeundersøkelser for tiden?
Ja, vi gjennomfører flere spørreundersøkelser for å forbedre tjenesten til deg som kunde. Vi kontakter kunder etter at de har fått installert alarmanlegg fra oss eller etter at de har kontaktet vårt kundesenter, og noen tilfeldige utvalgte kunder får generelle spørsmål om hva de syns om servicen generelt. Undersøkelsene gjennomføres i samarbeid med selskapene TNS Gallup, MarketDirection AS og Intelecom.
Hvordan kan jeg nå Verisure fra utlandet?
Dersom det ikke fungerer å ringe 06010, kan du forsøke å ringe +47 23 68 90 99.
Hva gjør jeg dersom jeg ikke lenger ønsker å bli oppringt av Verisure for tilbud på alarm?
Du har rett til å reservere deg mot å bli kontaktet av oss i markedsføringsøyemed. Du kan reservere deg ved å kontakte kundeservice på e-post [email protected], eller du kan benytte skjemaet på denne siden.
Do you have product information in English?
Of course, learn more about our products here or contact our customer service at +47 23 68 90 99 for further details.
Trenger du en brukerveiledning til Verisures nyeste, eller et eldre alarmsytem?
Brukerveiledning til Aroundio/Ark
Brukerveiledning til Aroundio CRT/CMI
Brukerveiledning til Hafslund/Infinite
Brukerveiledning til Hafslund/Summit
Brukerveiledning til Securitas Direct GE 416/896
Brukerveiledning til Securitas Direct 608
Brukerveiledning til Securitas Direct 832