Ta det helt med ro

Vi beskytter personvernet ditt

Din rett til databeskyttelse er svært viktig for oss i Verisure. Vi jobber hele tiden for at du skal føle deg trygg med vår behandling av dine personopplysninger.

Sammendrag
- Personvernerklæring for privatpersoner

Generell informasjon og omfanget av denne personvernerklæringen

Din rett til personvern er svært viktig for oss i Verisure. Vårt mål er at du skal føle deg trygg på vår behandling av personopplysningene dine.  Formålet med denne personvernerklæringen ("Personvernerklæringen") er å gi informasjon om hvordan vi sikrer at personopplysningene dine behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Denne personvernerklæringen gjelder for våre privatkunder ("Privatkunder") og, når det er aktuelt, de personene som er utpekt av våre privatkunder ("Utpekte brukere") som bruker våre tjenester, inkludert våre produkter relatert til boligalarmsystemer og overvåkingskameraer ("Tjenester"), samt alarmkontakt er som er utpekt av privatkunden ("Alarmkontakt").

Verisure er behandlingsansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen, og vi er dermed ansvarlige for at behandlingen av personopplysninger er i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. For visse typer behandling av personopplysninger er boligkunden behandlingsansvarlig, enten alene eller sammen med Verisure

Når vi behandler personopplysninger som behandlingsansvarlig, sørger vi for at gjeldende personvernlovgivning alltid overholdes, og at vi kun behandler personopplysningene dine for de formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

For mer informasjon om tjenestene du har valgt å bruke og funksjonaliteten til disse tjenestene, se Verisures generelle vilkår og betingelser, tjenestevilkårene samt tilgjengelige instruksjoner og håndbøker som finnes tilgjengelig på MineSider og verisure.no.

Hvordan og hvorfor vi behandler personopplysningene dine

Vi behandler bare personopplysningene dine hvis behandlingen er nødvendig for å oppfylle formålene med behandlingen som er beskrevet nedenfor.

Vi behandler personopplysningene dine for følgende formål:

  1.  Etablering og vedlikehold av kundeforholdet
    1.1   For å inngå en avtale med deg
    1.2   Utføre kredittsjekk før avtaleinngåelse
    1.3   Administrere kontrakten, inkludert betalinger for tjenester
    1.4   Administrere og aktivere eksisterende og tilbakevendende kundeforhold
  2. Levering av tjenester
    2.1   Overvåke lokalene gjennom tjenestene
    2.2   Håndtere hendelser som utløser alarm
    2.3   For å følge opp tidligere alarmutløsende hendelser
    2.4   For å sikre at vi overholder våre juridiske forpliktelser overfor tidligere aktive kunder
    2.5   For å gjøre det mulig for deg å bruke overvåkningsfunksjonen i hjemme ditt, på eiendommen din og andre private bygninger
    2.6   For å informere nødetater i tilfelle en nødsituasjon
  3. Støtte til privatkunder i forbindelse med tjenestene
    3.1   For å yte kundeservice og teknisk støtte i forbindelse med tjenestene våre
    3.2   Bistå privatkunder i forbindelse med forsikringskrav eller andre rettslige krav
    3.3   Håndtere kundeklager
    3.4   For å samarbeide med politiet eller tilsynsmyndigheter for å bekjempe kriminalitet eller beskytte sikkerheten til våre privatkunder
  4.  Utvikling av Verisures tjenester
    4.1   Kvalitetssikring
    4.2   Opplæring av Verisures ansatte
    4.3   Utvikling av Verisures tjenester
    4.4   For å trene opp en AI-modell som brukes til å utvikle Verisures tjenester (opplæring og utvikling av nye produkter og tjenester)
    4.5   For å skape sikre samarbeid med våre partnere
  5. Tilrettelegging av Verisures webshop
    5.1   For å levere og administrere bestillingene dine i nettbutikken vår
  6. Markedsføring og analyse
    6.1   For å markedsføre våre tjenester
    6.2   Levering av ekstra og valgfrie digitale tjenester
    6.3   For å selge tjenestene våre
    6.4   For å evaluere priser og kampanjer
  7. Verisures juridiske interesser
    7.1   For å overholde våre juridiske forpliktelser
    7.2   For å muliggjøre fusjoner, salg, restruktureringer, omorganiseringer, oppløsning og andre salg, eller overføring av Verisures eiendeler
    7.3   For å beskytte våre rettslige interesser i tilfelle en tvist
    7.4   For å beskytte personvernet og konfidensialiteten til Verisure og Verisure sine kunder

For tjenesten ”ID Beskyttelse”, har vi avtale med vår partner Experian (i Norge) som samler inn informasjon direkte fra deg som kunde av oss i Verisure. Det er Experian som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger når du benytter deg av tjenesten. Vi ber deg derfor lese igjennom Experians personvernerklæring, som du finner i Verisure App, før du benytter deg av denne tjenesten. 

For tjenesten ”Xplora”, har vi avtale med vår partner Xplora (i Norge) som samler inn informasjon direkte fra deg som kunde av oss i Verisure. Verisure deler navn og telefonnummer med Xplora. Rettslig grunnlag er vår kontrakt med deg og formålet er for å administrere avtalen vi har med deg. Det er Xplora som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger når du benytter deg av tjenesten. Vi ber deg derfor lese igjennom Xploras personvernerklæring, som du finner inne på Xplora sine nettsider og i App, før du benytter deg av denne tjenesten. 

Politisk eksponerte personer (PEP)

Hvis du på noe tidspunkt vurderer at du er en såkalt 'politisk eksponert person', ber vi deg kontakte oss på [email protected], for å holde deg informert om hvordan dine personopplysninger deretter behandles av oss.

Dine rettigheter

Du har rett til å bli informert om hvilke personopplysninger vi behandler om deg og hva vi gjør med personopplysningene dine. Du har også rett til å kontrollere hvordan personopplysningene dine behandles, noe som innebærer at du har rett til innsyn i personopplysningene dine. I visse situasjoner har du også rett til å få personopplysningene dine slettet, til å be om begrensning av behandlingen av personopplysningene dine, rett til dataportabilitet samt rett til å protestere mot vår behandling av personopplysningene dine. Hvis vi behandler personopplysningene dine basert på ditt samtykke, har du alltid rett til å trekke tilbake samtykket. Hvis du mener at vi har behandlet opplysningene dine på en ulovlig måte, har du rett til å sende inn en klage til Datatilsynet.

Kontaktinformasjon

Hvis du har spørsmål om denne personvernerklæringen, vår behandling av dine personopplysninger eller hvis du ønsker å utøve dine rettigheter, er du velkommen til å kontakte oss: 

Verisure AS, organisasjonsnummer 929 120 825.

Postadresse: Verisure v/Personvernombudet,  Postboks 24 Skøyen, 0212 Oslo, 

Besøksadresse: Drammensveien 211, 0281 Oslo, 

E-post: [email protected]

Telefon: 06010

Nettsted: www.verisure.no

INNEHOLD

1. GENERELT

Din rett til personvern er svært viktig for oss i Verisure AS, org. nr. 929 120 825 ("Verisure"). Vårt mål er at du skal føle deg trygg på vår behandling av dine personopplysninger. Formålet med denne personvernerklæringen ("Personvernerklæringen") er å gi informasjon om hvordan vi sikrer at personopplysningene dine behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.

Denne personvernerklæringen gjelder for våre privatkunder ("Privatkunder") og de personene som er utpekt av våre privatkunder ("Utpekte brukere"), for eksempel husstandsmedlemmer, som bruker våre tjenester, inkludert våre produkter relatert til boligalarmsystemer og overvåkingskameraer ("Tjenester"). Hvis boligkunden utpeker kontaktpersoner som kan kontaktes i tilfelle en alarm utløses ("Alarmkontakt"), behandler vi også personopplysningene til slike alarmkontakter.

Som privatkunde blir du bedt om å sørge for at du deler denne personvernerklæringen med dine tildelte brukere og alarmkontakter.

1.1  For mer detaljert informasjon om Tjenestene du har valgt å bruke og deres funksjonalitet, se og Verisures generelle vilkår, tjenestevilkår, instruksjoner og håndbøker som du finner på MineSider.

2. BEHANDLINGSANSVARLIG OG PERSONVERNOMBUD

2.1   Verisure er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine i henhold til denne personvernerklæringen, og vi er dermed ansvarlige for at behandlingen av personopplysninger er i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.  

2.2   For visse behandlinger av personopplysninger er privatkunden behandlingsansvarlig, enten alene eller sammen med Verisure.

Verisure og Privatkunden er felles behandlingsansvarlige for behandling av personopplysninger når personopplysninger samles inn gjennom Tjenestene og når slike personopplysninger gjøres tilgjengelig for Boligkunden via Verisure-appen under en alarmutløsende hendelse. Personopplysningene som behandles på denne måten, kan bestå av live streaming, videoopptak, bilder eller lyd fra en alarmutløsende hendelse, hvis denne funksjonen er tilgjengelig for din alarmtjeneste. Disse personopplysningene vil i så fall kunne være tilgjengelige for Tildelte brukere automatisk og i sanntid via Verisure-appen. Verisure er det utpekte kontaktpunktet for behandlingen av personopplysningene dine når Verisure og Privatkunden er felles behandlingsansvarlige, blant annet for utøvelsen av de registrertes rettigheter i henhold til personvernregelverket (se punkt 9). Du finner våre kontaktopplysninger i punkt 13.

Privatkunden er selvstendig behandlingsansvarlig når Privatkunden behandler personopplysninger for følgende formål:

  • Selvstyrte overvåkingsfunksjoner for privatkundens bekvemmelighetsbruk (ikke relatert til en alarmutløsende hendelse), for eksempel live streaming, opptak av video, bilder eller lyd, eller bruk av videodørklokke eller smartlås. 
  • Personlig administrasjon av Verisure-tjenestene, som f.eks. at Privatkunden gir tilgangstillatelser til tredjeparter (f.eks. rengjøringshjelp, gjester eller naboer). 
  • Privatkundens etterfølgende behandling av personopplysningene utenfor Verisure-miljøet, f.eks. deling av materiale med politiet eller et forsikringsselskap. 

Omfanget av denne personvernerklæringen er begrenset til behandling av personopplysninger som Verisure er behandlingsansvarlig for, enten alene eller sammen med Privatkunden. For ytterligere informasjon om Privatkundens behandling av personopplysninger, vennligst kontakt Verisure i henhold til punktet nedenfor.

2.3   Verisure har utpekt et personvernombud ("personvernombud") som er ansvarlig for å overvåke at vår behandling av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning.

2.4   Personvernombudet kan nås via e-post på [email protected]

3. VÅR BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

I tabellene nedenfor kan du lese mer om hvordan vi i Verisure behandler personopplysningene dine når du bruker Verisures tjenester.

FORMÅL

1. Etablering og vedlikehold av kundeforholdet

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger for å gi privatkunden et tilbud og for å inngå en avtale med privatkunden. For å kunne gi deg et kostnadsoverslag må vi behandle boligrelatert informasjon, f.eks. hvor stor boligen din er, hvor mange etasjer, antall dører og vinduer, og hvor mange som bor der. Kostnadsoverslaget kan gis enten via telefon, hjemmebesøk eller via det elektroniske spørreskjemaet. For å kunne etablere en avtale og sikre betaling av tjenestene må vi samle inn informasjon som betalingsmåte, personnummer og kontaktinformasjon.

Kategorier av personopplysninger:

Kontaktinformasjon om privatkunden, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse. 

Informasjon som er nødvendig for å gi et tilbud, for eksempel beskrivelse av kundens eiendom og antall tilordnede brukere i husstanden. Det kan også være informasjon om et medlemsnummer dersom du mottar tilbud fordi du er medlem av en organisasjon eller kundeklubb som Verisure har et samarbeid med. 

Personnummeret til privatkunden.

Betalingsrelaterte data, for eksempel valgt betalingsmåte, bankkontonummer, bankens navn og annen informasjon relatert til betaling av tjenesten.

Diverse informasjon som privatkunden gir oss, og som er relevant for formålet med behandlingen.

 

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale med privatkunden (deg) (artikkel 6.1.b i GDPR). 

Hvis du velger kredittbetaling

Hva vi gjør:

Vi kan utføre en ekstern kredittsjekk på et overordnet nivå av nye privatkunder. Kredittvurderingen gjøres fordi du som kunde vil gjøre et kjøp og det er i den forbindelse det ytes kreditt til deg. 

Kredittsjekken vil ikke påvirke kredittscore, og etter at en kredittsjekk er utført, vil privatkunden motta en kopi av kredittsjekken via e-post eller post fra selskapet. Resultatet av kredittsjekken vil ikke bli delt med noen tredjepart.

Kategorier av personopplysninger:

Opplysninger som er inkludert i kredittsjekkrapporten mottatt fra kredittbyrået, f.eks. betalingsanmerkninger, sivil stand, inntekt, personnummer, statsborgerskap og pantsettelser.

Informasjon som deles med kredittopplysningsbyrået, f.eks. personnummer eller fødselsdato og navn. 

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettigede interesse i å sikre betaling for Tjenestene fordi kredittbetaling er valgt som betalingsmåte (artikkel 6.1.f i GDPR). 

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn boligkundens interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger. 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger for å administrere avtalen med privatkunden, for eksempel for å administrere installasjonsprofilen, brukerkontoene og for å behandle betalinger for tjenestene.

Kategorier av personopplysninger:

Kontaktinformasjon om privatkunden, for eksempel personnummer, navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Informasjon som inngår i avtalen og det underliggende tilbudet

Kontaktopplysninger til alarmkontakter sånn som navn, telefonnummer og e-postadresse.

Husholdningsinformasjon, sånn som beskrivelse av boligen.

Verifiseringsinformasjon sånn som stikkord knyttet til din brukerprofil.

Brukerinformasjon sånn som informasjon om deg og de personer som er knyttet til installasjonen. og det unike installasjonsnummeret.

Særlige personopplysninger, sånn som helseopplysninger du anser at det er nødvendig for Verisure å være kjent med for det kan ha relevans for alarmhåndteringen, f.eks. nedsatt hørsel eller en fysisk funksjonsnedsettelse.

Betalingsrelaterte opplysninger, for eksempel valgt betalingsmåte, bankkontonummer og annen informasjon som er nødvendig for å behandle betalinger.

Ytterligere informasjon som boligkunden gir oss og som er relevant for å administrere avtalene, inkludert betalinger.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale med privatkunden (artikkel 6.1.b i GDPR).

I de tilfeller der kunden gir oss helseopplysninger behandler vi disse opplysningene basert på samtykke fra deg. 

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger for å kunne administrere eksisterende kunder og koble til installasjonene på nytt når kundeforholdet fornyes og utstyret må reaktiveres.

Kategorier av personopplysninger:

Tekniske data, for eksempel signaler som sabotasje, gjenoppretting av strømtilførsel, periodisk test og løs internettilkobling, enhets-/node-ID-nummer og (tidligere) kundekontaktinformasjon.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for Verisures berettigede kommersielle interesse i å kunne koble til enheten igjen (artikkel 6.1.f i GDPR).

2. Levering av tjenester

Verisure og privatkunden er felles behandlingsansvarlige.
Hva vi gjør:

Personopplysninger samles inn via Verisure-enheter for å sikre at tjenestene fungerer, og for å gjøre det mulig å oppdage alarmutløsende hendelser som bidrar til trygghet og sikkerhet for privatkunden og andre personer i de overvåkede lokalene. 

Personopplysninger som samles inn under en pågående alarmutløsende hendelse, kan deles med privatkunden og/eller tildelte brukere i sanntid under en alarmutløsende hendelse i Verisure-appen dersom slike teknologiinnstillinger er tilgjengelige for kunden.

Avhengig av innstillingene dine kan vi også behandle data om posisjonen din når du har aktivert @Home, @Home SOS, Verisure SOS eller «Trygt følge». Når du bruker noen av de ovennevnte tjenestene kan geolokasjonsdata behandles for å kunne fastslå, for eksempel om du er hjemme når alarmen går eller for å sende deg pushvarsler når noen av funksjonen er aktivert. 

Kategorier av personopplysninger:

Passiv overvåking:

Signaler fra Verisure-enheter, for eksempel statusinformasjon som indikerer at enhetene er tilkoblet og fungerer. 

Bruksinformasjon, for eksempel om tjenestene er aktivert eller ikke.

Aktiv overvåking

Personopplysninger som samles inn under en pågående alarmutløsende hendelse, for eksempel bilder, video og lyd fra de overvåkede lokalene.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettigede interesse i å levere tjenester til privatkundene og privatkundens berettigede interesse i å sikre sitt hjem (artikkel 6.1.f i GDPR).

Vår vurdering er at Verisures og privatkundens berettigede interesser veier tyngre enn de berørte personenes interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger. 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse. 

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger for å verifisere årsaken til en alarmutløsende hendelse.

Under håndteringen av en alarmutløsende hendelse behandler Verisure personopplysninger og kan for eksempel:

  • ta kontakt med privatkunden eller alarmkontakter,
  • identifisere autoriserte personer som befinner seg i de overvåkede lokalene ved hjelp av stikkord, og
  • dele personopplysninger med et sikkerhetsselskap, politiet eller andre nødetater.
Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som samles inn under en pågående alarmutløsende hendelse, for eksempel bilder, video og lyd fra de overvåkede lokalene. Sanntidsovervåking under en alarmutløsende hendelse kan medføre at særlige personopplysninger, for eksempel tegn på en fysisk persons helsetilstand, vises i innholdet.

Lydmaterialet i form av din samtale med alarmstasjonen eller annet innkommende eller utgående anrop mellom deg og Verisure. Informasjon gitt av privatkunden for å muliggjøre effektiv håndtering av alarmutløsende hendelser, potensielt inkludert særlige personopplysninger, for eksempel hørselshemming hos en tilordnet bruker eller andre fysiske funksjonshemminger.

Eiendomsrelaterte data

Geolokaliseringsdata, f.eks. GPS-data fra din mobile enhet.

Informasjon om bruk, for eksempel om tjenestene er aktivert eller ikke og av hvem.

Verifiseringsinformasjon, sånn som stikkord koblet til din brukerprofil.

Brukerinformasjon, sånn som informasjon om deg og de personer som er koblet til din installasjon og ditt unike installasjonsnummer.

Kontaktinformasjon til privatkunden, tildelte brukere eller alarmkontakter, for eksempel navn og telefonnummer.

Diverse informasjon gitt til alarmstasjonen og noteres av alarmoperatøren under en pågående alarmhendelse.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale med privatkunden (artikkel 6.1.b i GDPR).

Særlige kategorier personopplysninger:

I unntakssituasjoner der helseopplysninger eller andre særlige personopplysninger behandles under en pågående alarmutløsende hendelse, kan særlige personopplysninger behandles på grunnlag av unntaket knyttet til den registrertes eller en annen fysisk persons vitale interesser (artikkel 9.2.c i GDPR).

Telefonsamtalen med kunde under en alarmhendelse tas opp og lagres etter krav i EN 50518. Denne standarden er vi pålagt av følge pga at Verisure er en sertifisert alarmsentral.

Hvis privatkunden eller en tilordnet bruker bestemmer at det er nødvendig for Verisure å kjenne til informasjon som er klassifisert som særlige personopplysninger, vil behandlingen av slike personopplysninger skje på grunnlag av den registrertes uttrykkelige samtykke som gis samtidig med at informasjonen gis (art 9.2.a i GDPR).

Bilder, video og lydfiler lagres i inntil 30 dager etter at hendelsen oppstod. Samtaleopptak med alarmstasjonen lagres i 90 dager.

Alarmloggen lagres i 3 år.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi følger opp tidligere håndterte alarmutløsende hendelser ved å kontakte privatkunden for å sikre at håndteringen av den alarmutløsende hendelsen var så effektiv som mulig, og for å få informasjon som kan være relevant for eventuelle fremtidige alarmutløsende hendelser. 

Vi kan også tilby ekstra eller modifiserte sikkerhetstjenester etter en alarmutløsende hendelse. 

Videre utfører vi kvalitetsoppfølging av alarmanlegget ditt ved å gjennomgå og evaluere eksisterende plassering av komponenter.

Kategorier av personopplysninger:

All informasjon som behandles for å håndtere den alarmutløsende hendelsen (se punkt 2.2 ). 

Husholdningsinformasjon, sånn som beskrivelse av boligen.

Øvrig informasjon og tilbakemeldinger fra privatkunden som er relevante for fremtidig håndtering av alarmhendelser.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettigede interesse i å levere tjenester til privatkunder og å følge opp og sikre en så effektiv levering av tjenestene som mulig (GDPR artikkel 6.1.f).

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn de berørte personenes interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger. 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.

Bilder, video og lydfiler lagres i inntil 30 dager etter at hendelsen oppstod. Samtaleopptak med alarmstasjonen lagres i 90 dager.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger for å sikre at vi overholder våre juridiske forpliktelser (overfor forbrukere).

Kategorier av personopplysninger:

Kundens tidligere kontaktinformasjon slik den opprinnelig ble oppgitt i forbindelse med avtaleinngåelsen.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for at Verisure skal kunne oppfylle sine rettslige forpliktelser overfor kundene (artikkel 6.1.c i GDPR).

Verisure er databehandler

Hva vi gjør:

Noen av våre tjenester lar deg som kunde bruke overvåkningsfunksjoner i ditt hjem, din tomt og andre private bygninger. Mediefilene fra overvåkingen behandles i Verisures mobilapp. Verisures ansatte har ikke tilgang til disse bildene, men kun til bilder eller videor som utløses ved en pågående alarmhendelse. For å muliggjøre din bruk av overvåkingsfunksjonen må vi også registrere signaler du oppretter i alarmsystemet, f.eks. når du aktiverer eller deaktiverer alarmen.

Kategorier av personopplysninger:

Bilde- og lydmaterialet i forbindelse med din egen bruk av overvåkingsfunksjonen i ditt hjem, eiendom og andre privat bygninger, f.eks. bilder video og lyd som kan omfatte både dine personopplysninger og andres personopplysninger hvis de befinner seg i det overvåkede området. 

Alarmloggdata, f.eks informasjom om når du aktiverer og deaktiverer og all kommunikasjon som foregår med Verisure innenfor rammen av alarmstyring. 

Enhetsdata, f.eks. statusinformasjon om enhetene som er installert i husholdningen for å sikre at de er i drift og fungerer.

Rettslig grunnlag:

Gjelder ikke for databehandler.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler særlige kategorier av personopplysninger gitt av deg med det formål å dele med nødetater i nødssituasjoner. Behandlingen av disse personopplysningene gjør det mulig for alarmoperatøren å gi informasjon til nødetatene slik at de raskt kan iverksette passende tiltak avhengig av nødssituasjonen.

Kategorier av personopplysninger:

Helseopplysninger, sånn som informasjon om din helsetilstand. 

I et eget samtykkeskjema som er utarbeidet sammen med deg, kan du spesifisere hvilke helseopplysninger vi vil behandle for det angitte formålet.

Rettslig grunnlag:

Dersom Privatkunden eller en Tildelt Bruker anser det som nødvendig for Verisure å kjenne til informasjon klassifisert som særlige personopplysninger, vil behandlingen av slike særlige personopplysninger skje basert på den registrertes uttrykkelige samtykke gitt samtidig som slik informasjon gis (artikkel 9.2.a GDPR).

Bilder, video og lydfiler lagres i inntil 30 dager etter at hendelsen oppstod.

3. Støtte til privatkunder i forbindelse med tjenestene

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger når vi yter den støtten som privatkunden har bedt om i forbindelse med avtalen, tjenestene eller installasjonens tekniske funksjon. 

Vi behandler også personopplysninger når vi håndterer andre forespørsler, for eksempel forespørsler om å utøve den registrertes rettigheter. 

All kommunikasjon med deg dokumenteres i alarmloggen.
Innkommende og utgående samtaler registeres, se mer om dette der vi skriver om kvalitet, forbedring og å utvikle våre tjenester nedenfor.

Kategorier av personopplysninger:

Avhengig av kundens forespørsel kan personopplysninger behandles for de formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen. 

Diverse informasjon gitt av privatkunden i forbindelse med kundeservicesituasjonen.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg som kunde (artikkel 6.1.b i GDPR).

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

For å kunne gi deg relevant informasjon i tilfelle forsikringskrav eller andre rettslige krav.

Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som samles inn under en pågående alarm hendelse, for eksempel bilder, video og lyd fra de overvåkede lokalene.

Eiendomsrelatert informasjon.

Informasjon om bruk, for eksempel om tjenestene er aktivert eller ikke og av hvem.

Diverse informasjon gitt til alarmstasjonen og notert av alarmoperatøren under en pågående alarmutløsende hendelse.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er begrunnet i at det er nødvendig for å verne de interesser som er av grunnleggende betydning for den registrerte eller for en annen fysisk person. (artikkel 6.1.d i GDPR).

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Avhengig av klagens art kan vi for eksempel undersøke hvordan en alarmutløsende hendelse ble håndtert for å sikre at den ble gjennomført på riktig måte.

Kategorier av personopplysninger:

Avhengig av klagens art, alle nødvendige personopplysninger som behandles for de formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen. 

Informasjon om klagen og eventuell tilleggsinformasjon gitt av privatkunden i forbindelse med behandlingen av klagen. 

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle avtalen med kunden (artikkel 6.1.b.i GDPR).

Behandlingen er basert på Verisures berettiget interesse i å håndtere og undersøke kundeklager (artikkel 6.1.f i GDPR).

Vår vurdering er at Verisures berettiget interesse veier tyngre enn privatkundens interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi kan, når det er nødvendig, bistå politimyndigheter eller tilsynsmyndigheter dersom det foreligger en rettslig forpliktelse til å yte bistand eller et slikt samarbeid på annen måte er motivert og basert på en formell og skriftlig forespørsel om informasjon.

Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som samles inn under en pågående alarmutløsende hendelse, for eksempel bilder, video og lyd fra de overvåkede lokalene.

Annen informasjon som rettshåndhevende myndigheter eller tilsynsmyndigheter ber om, og som Verisure må dele eller på annen måte anser det som motivert å dele.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse (artikkel 6.1.c i GDPR) eller

Behandlingen er basert på Verisures berettiget interesse i å bistå politimyndigheter eller tilsynsmyndigheter dersom de mottar en formell og skriftlig forespørsel om informasjon (artikkel 6.1.f i GDPR). 

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn privatkundens eller andre berørte personers interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.

4. Utvikling av Verisures tjenester

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi kan ta opp innkommende samtale til vår kundeservice for kvalitetssikringsformål. Vi utfører også analyser av tidligere alarmhendelser og håndtering av kundeklager for å sikre en effektiv og korrekt håndtering av alarmhendelser. 

Vi behandler personopplysningene dine for å analysere tjenestene våre, som f.eks. er basert på kundeundersøkelser der vi også kan kontakte deg. Formålet med disse analysene er å forbedre og utvikle tjenestene våre, f.eks ved å gjøre det mulig for oss å optimalisere tjenestetilbudet vårt. 

For å kunne tilby deg trygg og smidig alarmhåndtering, jobber vi i Verisure kontinuerlig med opplæring av våre ansatte. Innenfor rammen av opplæring kan vi behandle opplysninger om deg som kunde der vi bruker faktiske hendelser i opplæringsmaterielle for å vise hvordan arbeidet skal utføres og for markedsføringsformål når vi baserer oss på ditt samtykke. Dette gjør vi for å ivareta sikkerhet og kvalitet i håndtering av innkommende alarmer. 

Videre behandler vi personopplysninger om deg innenfor rammen av såkalt «medlytt». Nyansatte utfører alltid medlytt. Det vil si at en mer erfaren kollega sitter ved siden av og følger med på hvordan kollegaen håndterer innkommende alarmer/anrop i opplæringsøyemed.

Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som behandles i forbindelse med (1) håndtering av alarmutløsende hendelser (se 2.2), (2) oppfølging av alarmutløsende hendelser (se 2.3) og (3) håndtering av kundeklager (se 3.3). 

Innspilling av telefonsamtaler.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettiget interesse i å undersøke og sikre at tjenestene er levert på riktig måte (artikkel 6.1.f i GDPR). 

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn privatkundens og andre berørte personers interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger. 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.    

Du har mulighet til å reserve deg mot at telefonsamtaler med kundesenteret tas opp. (artikkel 6.1.a i GDPR). Reserverer du deg mot opptak, kan du fortsette kommunikasjonen med oss uten at samtalen blir tatt opp.

De innspilte telefonsamtalene lagres i opptil 90 dager.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi tar opp innkommende samtaler til vår kundeservice i opplæringsøyemed, dersom du ikke reserverer deg mot dette når du ringer inn til oss. 

Vi utfører også analyser av tidligere alarmutløsende hendelser for å lære opp våre ansatte og dermed sikre korrekt håndtering av alarmutløsende hendelser. 

Eventuelle personopplysninger som brukes til opplæring av Verisures personale, vil bli pseudonymisert slik at de fysiske personene ikke kan identifiseres.

Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som behandles i forbindelse med (1) håndtering av alarmutløsende hendelser (se punkt 2.2), oppfølging av alarmutløsende hendelser (se punkt 2.3) og (3) håndtering av kundeklager (se punkt 3.3) i pseudonymisert format.

Innspilte telefonsamtaler.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettigede interesse i å lære opp sine ansatte og dermed sikre et høyest mulig servicenivå (artikkel 6.1.f i GDPR). 

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn privatkundens og andre berørte personers interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.
Du har mulighet til å reserve deg mot at telefonsamtaler med kundesenteret tas opp. (artikkel 6.1.a i GDPR).

Reserverer du deg mot opptak, kan du fortsette kommunikasjonen med oss uten at samtalen blir tatt opp.

De innspilte telefonsamtalene lagres i opptil 90 dager.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger for å videreutvikle tjenestene våre, for eksempel ved å gjøre enhetene våre mer presise, forbedre oppdagelsen av falske alarmer, forbedre kundeopplevelsen osv.

Vi tar opp innkommende samtaler til vår kundeservice dersom du ikke reserverer deg mot dette. Vi utfører også analyser av tidligere alarmutløsende hendelser.

Alle personopplysninger som brukes til å utvikle Verisures tjenester, vil bli pseudonymisert slik at de fysiske personene ikke kan identifiseres.

Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som behandles i forbindelse med (1) håndtering av alarmutløsende hendelser (se 2.2), oppfølging av alarmutløsende hendelser (se 2.3) og (3) håndtering av kundeklager (se 3.3) i pseudonymisert format.
Innspilling av telefonsamtaler.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettigede interesse i å utvikle Verisures tjenester og dermed sikre et høyest mulig servicenivå (GDPR artikkel 6.1.f).

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn privatkundens og andre berørte personers interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger. 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.

Du har mulighet til å reserve deg mot at telefonsamtaler med kundesenteret tas opp. (artikkel 6.1.a i GDPR). Reserverer du deg mot opptak, kan du fortsette kommunikasjonen med oss uten at samtalen blir tatt opp.

De innspilte telefonsamtalene lagres i opptil 90 dager.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Etter at unike identifikatorer er endret og fjernet, brukes sterkt pseudonymiserte personopplysninger til å trene opp AI-modeller som skal brukes til forskningsformål, for eksempel til å verifisere kvaliteten på kamerabilder og håndtere landspesifikke kvalitetsproblemer.

Kategorier av personopplysninger:

Personopplysninger som samles inn under en pågående alarmutløsende hendelse, for eksempel bilder, video og lyd fra de overvåkede lokalene i sterkt pseudonymisert format.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettiget interesse i å utvikle sine tjenester effektivt ved hjelp av en AI-modell (artikkel 6.1.f i GDPR).

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn de berørte personenes interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger. 

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om vår vurdering av berettiget interesse.    

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi skaper unike alliansesamarbeid med eksterne aktører for å identifisere potensielle kunder, men også for å øke verdien for våre eksisterende kunder feks. ved å kombinere og kunne tilby deg ulike tilbud fra vår partnere og oss.

Kategorier av personopplysninger:

Kontaktopplysninger til deg som kunde.

Rettslig grunnlag:

Vi behandler personopplysningene dine basert på ditt samtykke i henhold til GDR art 6.1.a Samtykke eller art. 6.1.f. berettiget interesse.

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn de berørte personenes interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

5. Tilrettelegging av Verisure webshop

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Verisure gir deg mulighet til å kjøpe flere produkter og komponenter innenfor rammen av boligalarmtjenesten din og bestille ekstra batterier til enhetene dine via Verisures egen nettbutikk. For å fullføre kjøp og sikre at bestillingen din blir sendt til deg, behandler vi data som betalingsinformasjon og kontaktinformasjon om deg.

Kategorier av personopplysninger:

Kontaktinformasjon til deg som kunde, som navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse. 

Betalingsinformasjon, bankkontonummer, banknavn eller annen informasjon knyttet til betaling av tjenesten. 

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er nødvendig for å oppfylle avtalen med privatkunden (art.6.1.b i GDPR).

6. Markedsføring og analyse

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi kan markedsføre våre tjenester til deg via e-post, post, SMS eller telefon. I tillegg kan vi bruke personlig annonsering på nettet for å markedsføre tjenestene våre. Hvis du ikke ønsker å motta direkte markedsføring, kan du alltid motsette deg dette ved å velge «klikk her» knappen nederst i vår kommunikasjon til deg eller ved å kontakte vår kundeservice på [email protected].

For tilpasset annonsering på nettet, kan vi dele personopplysningene dine med tredjeparter som fungerer som behandlingsansvarlige, felles behandlingsansvarlige sammen med Verisure eller som selvstendig behandlingsansvarlig. For eksempel bruker vi analyseverktøy for å gi relevant online markedsføring.

For å kunne tilby deg kommersielle tilbud tilpasset din situasjon, din bruk eller behov knyttet til våre produkter og tjenester, kan vi utføre profilering på en automatisert måte og analysere med mindre du protesterer et visst antall opplysninger som for eksempel adresse din, varigheten av kontrakten din, data om bruken av våre produkter og tjenester, din samhandling med oss, bruken av applikasjonene våre og generelt faktorer som påvirker din vilje til å fortsette å abonnere på tjenestene våre. Denne behandlingen innebærer imidlertid menneskelig inngripen i beslutningsprosessen om deg.

I enkelte tilfeller kan vi kontakte deg for å spørre om du vil dele din historie med oss innenfor rammen av vår markedsføring. Kundehistorier er korte videoer og/eller intervjuer om hvordan kunden har opplevd vår alarmtjeneste eller vår tjeneste. Vi kommer aldri til å dele opplysninger om deg uten at vi har blitt enig med deg om dette på forhånd.

Kategorier av personopplysninger:

Kontaktopplysninger til kunden sånn som navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Informasjon inkludert i det underliggende tilbudet, for eksempel en beskrivelse av kundens eiendom og antall brukere i husstanden.

Demografiske data som alder og bostedsområdet.

Husholdningsrelaterte opplysninger som antall voksne og barn i husholdningen. 

Atferdsdata for eksempel hvilke e-postmeldinger du har åpnet, hvilke lenker du har valgt å klikke på, IP-adresse, og bruken av applikasjonene våre, alarmlogg, varigheten av kontrakten din, samhandlingen med oss og andre faktorer som påvirker din vilje til å fortsette å abonnere på våre tjenester.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettiget interesse i å markedsføre sine tjenester til Verisures eksisterende privatkunder,  potensielle kunder leads (artikkel 6(1)(f) GDPR).

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn de berørte registrertes interesser og grunnleggende rettigheter når det gjelder beskyttelse av personopplysninger.

Vi behandler dine personopplysninger basert på samtykke ved deling av positive kundehistorier (art 6.1.a i GDPR.).

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi behandler personopplysninger når vi gjør det mulig for privatkunden eller tildelte brukere å koble Verisure-installasjonen til en tilgjengelig smartenhet via Works with-funksjonen. Koblingen krever at pseudonymiserte personopplysninger deles med en ekstern leverandør av koblingstjenesten.

Kategorier av personopplysninger:

Kommandoer initiert av den tildelte brukeren for å betjene de tilknyttede smartenhetene via Verisure-installasjonen.

Pseudonymisert unik bruker-ID.

Rettslig grunnlag:

Samtykke (artikkel 6.1.a i GDPR).

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Som kunde har du mulighet til å anbefale andre å bli kunde hos oss, for eksempel via nettsiden vår, via en selger eller installatør eller ved å bruke funksjonen «anbefal oss» i mobilappen vår. Vi behandler dine personopplysninger samt personopplysninger om den potensielle kunden du henviser til å administrere Verisures vern-en-vennprogram.

Kategorier av personopplysninger:

Kontaktopplysninger til deg som kunde, sånn som navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Kontaktopplysninger til potensielle kunder, sånn som navn, hjemmeadresse, telefonnummer og e-postadresse.

Rettslig grunnlag:

Vi behandler dine personopplysninger basert på Verisures berettigede interesse i å tilby et verv-en-vennprogram som kommer våre eksisterende og potensielle kunder til gode, og når vi har vurdert at disse interessene oppveier din interesse i beskyttelsen av dine personopplysninger.

7. Verisures juridiske interesser

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi kan ha behov for å behandle personopplysninger for å overholde våre rettslige forpliktelser, for eksempel i lys av krav som følger av lov om vaktvirksomhet, bokføringsloven eller andre relevante lovverk Verisure er underlagt.

Det kan også være ved klager der myndighetene ber om svar eller ved tilsyn der vi har en juridisk plikt til å samarbeide.

Kategorier av personopplysninger:

Alle kategorier av personopplysninger som behandles for de formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle Verisures rettslige forpliktelser (artikkel 6.1.c i GDPR).

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Hvis Verisure omstruktureres, f.eks. splittes opp i flere ulike virksomheter, eller hvis det skjer en fusjon, kan det nye selskapet fortsette å bruke personopplysningene dine til de samme formålene som vi har angitt i denne personvernerklæringen, med mindre du mottar annen informasjon i forbindelse med omstruktureringen eller fusjonen.

Kategorier av personopplysninger:

Alle kategorier av personopplysninger som behandles for de formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettiget interesse i å muliggjøre en omstruktureringsprosess eller en fusjon (artikkel 6.1.f i GDPR).

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn de berørte personenes interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Vi kan ha behov for å behandle personopplysningene dine for å beskytte våre rettslige interesser i tilfelle en tvist, for eksempel for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettslige krav.

Kategorier av personopplysninger:

Alle kategorier av personopplysninger som behandles for de formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Rettslig grunnlag:

Behandlingen er basert på Verisures berettigede interesse i å beskytte våre rettslige interesser i tilfelle en tvist (artikkel 6.1.f i GDPR).

Vår vurdering er at Verisures berettigede interesse veier tyngre enn de berørte personenes interesser og grunnleggende rettigheter knyttet til beskyttelse av personopplysninger.

Verisure er behandlingsansvarlig

Hva vi gjør:

Når en ekstern enhet er koblet til bedriftsnettverket, installeres programvare lokalt, som kontrollerer at antivirusprogrammet er installert, at operativsystemet har en godkjent versjon og er oppdatert på sikkerhet, og at lagringsmediet er kryptert. Denne informasjonen sendes til en sentral funksjon som avgjør om enheten har lov til å logge på nettverket eller ikke. Dette gjøres for å beskytte dataene som Verisure behandler.

Kategorier av personopplysninger:

Teknisk informasjon om enheten som brukes av personen til å koble til Verisure-nettverket.

Brukernavn som brukeren bruker til å logge på enheten sin.

Rettslig grunnlag:

Vi behandler dine personopplysninger basert på Verisures berettigede interesse når vi vurderer at vår interesse i å beskytte vår infrastruktur og informasjon veier tyngre enn din interesse i å dine beskytte personopplysninger (artikkel 6.1.f i GDPR).

4. INNSAMLING AV PERSONOPPLYSNINGER

4.1   Personopplysningene vi behandler, kan komme direkte fra den registrerte, fra tredjeparter (f.eks. hvis en eksisterende kunde har vervet deg som en potensiell kunde) eller fra den registrertes bruk av eller interaksjon med våre tjenester.

4.2   I visse situasjoner samler vi også inn og/eller mottar personopplysninger fra ulike selskaper vi samarbeider med, for eksempel forsikringsselskaper, selskaper i annonsenettverket vårt, bransjeorganisasjoner og leverandører av kundelister. Når det er mulig, forsøker vi å samarbeide med selskaper som er basert i EU/EØS.

For mer informasjon om tjenestene du har valgt og deres funksjonalitet, vennligst se Verisure sine generelle vilkår og betingelser, vilkår for bruk, instruksjoner og håndbøker. 

5. OPPBEVARING AV PERSONOPPLYSNINGER

5.1   Vi vil bare behandle personopplysninger i den perioden som er angitt i denne personvernerklæringen. Når vi ikke lenger har behov for å behandle personopplysningene for de forhåndsdefinerte formålene, eller når oppbevaringsperioden for personopplysningene utløper, sletter vi dem fra våre systemer, databaser og sikkerhetskopier.

6. HVEM DELER VI PERSONOPPLYSNINGENE DINE MED?

6.1   Verisure kan dele personopplysninger med betrodde tredjeparter hvis slik deling er nødvendig enten på grunnlag av Verisures berettigede interesse eller en rettslig forpliktelse. Deling av personopplysninger kan også være nødvendig for at vi skal kunne oppfylle våre avtalesmessige forpliktelser overfor våre privatkunder.

6.2   Personopplysninger kan deles med andre selskaper i Verisure-konsernet eller med våre partnerselskaper i forbindelse med levering av våre tjenester, som beskrevet i tabellen nedenfor. Hver mottaker av personopplysningene dine er underlagt tilsvarende juridiske eller kontraktsmessige forpliktelser som gjelder for Verisure, inkludert en forpliktelse til å behandle personopplysningene dine på en sikker måte og i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.

 

Vi kan dele opplysningene dine med:

Kategorier av personuppgifter som kan komma att delas:

Tredjepartsleverandører sånn som Customer.io og Bring som behandler kunderelatert informasjon og som håndterer telefon, e-post og/eller postkontakt med deg som kunde.

Kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Demografiske data, som alder og bostedsområde.

Informasjon i alarmloggen, for eksempel informasjon om når Tjenestene aktiveres og deaktiveres og eventuell kommunikasjon mellom deg og Verisure i forbindelse med håndtering av alarmutløsende hendelser.

Leverandører av kundesupport sånn som Ropo Capita, som hjelper oss med å formidle og lage fakturaer til deg og å ta kontakt med deg.

Kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Personnummer.

Kredittsjekkbyrået Experian som utfører kredittsjekk når kredittbetaling er valgt som betalingsmåte.

Kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse.

Fødselsdato eller personnummer

Franchisetakere og samarbeidspartnere sånn som Rogaland Alarmtjenester AS som håndterer service, installasjoner, batteribytte og oppsalg, og som Verisure samarbeider med ved ulike salgsaktiviteter og for å finne potensielle nye kunder og markedsføringskanaler.

Kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Personnummer.

Eiendomsrelaterte data, for eksempel en beskrivelse av eiendommen.

Betalingsopplysninger, for eksempel bankkontonummer, bankens navn og annen informasjon relatert til betaling av tjenesten.

Verifiseringsdata, for eksempel kodeord som er knyttet til brukerprofilen, dersom du oppgir dette til vår samarbeidspartner.

Informasjon om tildelte brukere av våre tjenester.

Øvrig informasjon som kunden oppgir i korrespondanse med Verisure om salgs- eller kundeservicesaker i forbindelse med vårt avtaleforhold (f.eks. via chat, e-post, tekstmeldinger).

Leverandører av skyinfrastruktur, for eksempel Microsoft, som utgjør en del av Verisures infrastruktur. Behandlingen av personopplysninger er underlagt strenge tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak.

Leverandører av skytjenester – Amazon Webservice. Dette gjelder for den som lagrer bilder, lyd, video gjennom en Arlo-enhet som er koblet opp mot Verisure sitt alarmsystem.

Alle kategorier av personopplysninger unntatt alarmloggdata.

For Amazon: 

Kontaktopplysninger til deg som kunde sånn som e-postadresse.

Bilde og lydmaterialet i forbindelse med din egen bruk av overvåkingsfunksjonen i ditt hjem, eiendom og andre private bygninger, feks. Bilder, video og lys som kan inneholde personopplysninger om både deg og andre som befinner seg innenfor overvåkingsområdet.

Leverandører av betalingstjenester for behandling av betalinger og andre finansielle tjenster som Nordea og Nets  samt inkassoselskap som Sergel og Intrum for håndtering av krav, innkreving av gjeld og rådgivning.  

I tillegg deler Verisure personopplysninger med myndighetene for å inndrive ubetalt gjeld.

Kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Informasjon i alarmloggen, for eksempel informasjon om når du aktiverer og deaktiverer alarmovervåkningssystemet og eventuell kommunikasjon mellom deg og Verisure i forbindelse med alarmhåndtering.

Markedsførings- og markedsundersøkelsesleverandører som Medallia, Kantar, Meta og Google og andre leverandører som Verisure samarbeider med for å gjennomføre markedsføringsaktiviteter, markedsundersøkelser og kundeundersøkelser.

Dine kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Demografiske data, for eksempel alder og bostedsområde.

Husholdningsrelaterte data, for eksempel antall voksne og barn i husholdningen.

Informasjon i alarmloggen, for eksempel informasjon om når du aktiverer og deaktiverer alarmovervåkningssystemet og eventuell kommunikasjon mellom deg og Verisure i forbindelse med alarmhåndtering.

Informasjon som deles med Meta og Google: Verisure deler kun krypterte e-postadresser med disse mottakerne.

Private vaktselskaper, som Securitas, behandler personopplysningene dine for å kunne reagere på hendelser når Verisure sender vektere til eiendommen din.

Dine kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Kontaktinformasjon til kontaktpersonen du har oppgitt, for eksempel telefonnummer og e-postadresse.

Husholdningsrelaterte data, for eksempel antall voksne og barn i husholdningen.

Bilder og lyd i en alarmsituasjon, for eksempel bilder, video og lyd som kan inneholde personopplysninger om deg og andre som er til stede når alarmen utløses.

Særlige personopplysninger, f.eks. helseopplysninger, hvis de oppgis av kunden for et bestemt formål.

Ytterligere personopplysninger som du oppgir i din korrespondanse med oss (f.eks. via telefon, chat, e-post, tekstmeldinger).

Samarbeidspartnere, for eksempel forsikringsselskaper som kan behandle personopplysningene dine for andre formål hvis du samtykker til slik deling.

Alle kategorier av personopplysninger, med forbehold om ditt uttrykkelige samtykke.

Myndigheter eller tilsvarende tredjeparter, for eksempel politimyndigheter eller nødsentraler, for eksempel ved innbrudd eller ulykker.

Dine kontaktopplysninger, for eksempel navn, telefonnummer, postadresse og e-postadresse.

Personnummer.

Kontaktinformasjon til kontaktpersonen du har oppgitt, for eksempel telefonnummer og e-postadresse.

Eiendomsrelaterte data, for eksempel en beskrivelse av eiendommen.

Bilder og lyd i en alarmsituasjon, for eksempel bilder, video og lyd som kan inneholde personopplysninger om deg og andre som er til stede når alarmen utløses.

Særlige personopplysninger, f.eks. helseopplysninger, hvis de oppgis av kunden for et bestemt formål.

Ytterligere personopplysninger som du oppgir i din korrespondanse med oss (f.eks. via chat, e-post, tekstmeldinger).

Oppkjøper eller annen etterfølger i tilfelle fusjoner, avhendelser, restrukturering, omorganisering, oppløsning og annet salg eller overføring av Verisures eiendeler.

Alle kategorier av personopplysninger.

Myndighet eller tilsvarende tredjepart i forbindelse med revisjoner, rettssaker eller andre lignende formål. Opplysningene kan deles for å overholde juridiske forpliktelser og for å beskytte våre juridiske interesser i tilfelle en tvist.

Alle kategorier av personopplysninger.

6.3   Vær oppmerksom på at denne listen kan bli oppdatert fra tid til annen.

7. AUTOMATISERT BESLUTNINGSTAKING

7.1   Vi bruker ikke automatisert individuell beslutningstaking.

8. HVOR BEHANDLES OPPLYSNINGENE DINE?

8.1    Vi har som mål å alltid behandle personopplysningene dine i EU/EØS. Under visse omstendigheter kan det være nødvendig å overføre personopplysningene dine til et land utenfor EU/EØS ("tredjeland"). Hvis personopplysningene dine overføres til et tredjeland, vil vi sørge for at personopplysningene dine fortsatt vil være underlagt et beskyttelsesnivå som i hovedsak tilsvarer det som gjelder i EU/EØS.

8.2    Når vi overfører personopplysninger til et tredjeland som ikke er underlagt en beslutning om adekvat beskyttelsesnivå, bruker vi en relevant overføringsmekanisme, det vil si en beskyttelsesmekanisme som sikrer at et i hovedsak tilsvarende nivå av databeskyttelse er sikret i tredjelandet, spesifisert i tabellen nedenfor. 

Land utenfor EU/EØS:

Passende sikkerhetstiltak:

USA

EU – US Data Privacy Framework Program

Andre tredjelandsoverføringer uten tilstrekkelig beskyttelsesnivå

Standardavtaleklausuler (SCC)

Ta kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om en spesifikk overføring, eller hvis du ønsker å motta en kopi av den relevante overføringsmekanismen eller informasjon om sikkerhetstiltakene som er iverksatt i forbindelse med overføringen. Kontaktinformasjonen finner du i slutten av denne personvernerklæringen.

9. DINE RETTIGHETER

9.1.1   Som behandlingsansvarlig er vi ansvarlige for å sikre at personopplysningene dine behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning, og at du effektivt kan utøve dine rettigheter som registrert. Du kan når som helst kontakte oss hvis du ønsker å utøve dine rettigheter. Du finner kontaktinformasjonen i slutten av denne personvernerklæringen.

9.1.2   Vi er forpliktet til å svare på dine forespørsler om å utøve dine rettigheter innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen. Hvis forespørselen din er kompleks eller hvis vi har mottatt mange forespørsler, kan vi forlenge denne fristen med ytterligere to måneder. Hvis vi ikke er i stand til å iverksette de tiltakene du har bedt om innen én måned, vil vi informere deg om årsaken til forsinkelsen og om din rett til å klage til en tilsynsmyndighet og til å søke rettslig prøving.

9.1.3   Du vil ikke bli belastet for informasjon, kommunikasjon eller tiltak som vi iverksetter for å håndtere og besvare forespørselen din. Hvis forespørselen din er åpenbart ubegrunnet eller urimelig, kan vi imidlertid kreve et administrasjonsgebyr for å gi deg informasjonen eller iverksette tiltaket du ber om, eller nekte å behandle forespørselen din helt og holdent.

9.2.1   Du har rett til å be om dette:

a)   Tilgang til personopplysningene dine. Det betyr at du har rett til å be om innsyn i personopplysningene vi har om deg. Du har også rett til kostnadsfritt å få informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg. Vi har rett til å kreve et rimelig administrasjonsgebyr hvis du ber om ytterligere kopier. Hvis du sender inn en forespørsel elektronisk, f.eks. via e-post, vil vi gi deg informasjonen i et vanlig elektronisk format.

b)   Retting av personopplysningene dine. På forespørsel fra deg eller på eget initiativ vil vi rette, anonymisere, slette eller komplettere opplysninger som vi oppdager er unøyaktige, ufullstendige eller misvisende. Du har også rett til å be om at vi kompletterer personopplysningene dine hvis noe relevant mangler.

c)   Sletting av personopplysningene dine. Du har rett til å be om at vi sletter personopplysningene dine hvis vi ikke har noen tvingende grunn til å fortsette å behandle dem. Tvingende grunner for oss til å fortsette behandlingen kan være:

1)   behandling er nødvendig for ytrings- og informasjonsfriheten,

2)   behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse,

3)   behandlingen er nødvendig av hensyn til allmenne interesser på folkehelseområdet,

4)   behandlingen er nødvendig for arkivformål i allmennhetens interesse, vitenskapelige eller historiske forskningsformål eller statistiske formål, eller

5)   behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

Personopplysningene dine vil bli slettet hvis ingen av de ovennevnte omstendighetene er til stede, og hvis 

1)   personopplysningene ikke lenger er nødvendige for det formålet vi samlet dem inn for,

2)   vi behandler personopplysningene dine basert på ditt samtykke, og du trekker tilbake samtykket,

3)   du motsetter deg at vi behandler personopplysningene dine basert på en vurdering av berettiget interesse, og vi har ingen tungtveiende interesser som går foran dine interesser eller rettigheter og friheter,

4)   vi har behandlet personopplysningene dine ulovlig, eller

5)   vi er juridisk forpliktet til å slette personopplysningene dine.

d)  Rett til å be om begrensning av behandling. Rett til å be om begrensning av behandling betyr at vi midlertidig begrenser behandlingen av opplysningene dine.  Du har rett til å be om begrensning når:

1)   du mener at opplysningene dine er uriktige, og du har bedt om retting som definert i punkt 9.2.1 b), mens vi kontrollerer at personopplysningene er korrekte,

2)   behandlingen er ulovlig, og du ikke ønsker at opplysningene skal slettes,

3)   vi som behandlingsansvarlig ikke lenger trenger å behandle personopplysningene for våre behandlingsformål, men du trenger dem for å kunne fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav, eller

4)   du har protestert mot behandling som definert i punkt 9.3, mens du venter på vår vurdering av om våre berettigede interesser går foran dine.

9.2.2   Vi vil treffe alle rimelige tiltak for å varsle alle som har mottatt personopplysninger som angitt i punkt 6 ovenfor, hvis vi har rettet, slettet eller begrenset tilgangen til personopplysningene dine etter at du har bedt oss om det. Hvis du ber om det, vil vi gi deg mer informasjon om mottakerne av personopplysningene dine.

9.3.1   Du har rett til å protestere mot behandlingen av personopplysningene dine hvis vår behandling er basert på berettiget interesse (se punkt 3 ovenfor). Hvis du protesterer mot slik behandling, vil vi bare fortsette å behandle personopplysningene dine hvis vi har tvingende grunner til å gjøre det som veier tyngre enn dine interesser eller rettigheter og friheter, eller hvis behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

9.3.2   Hvis du ikke ønsker at vi bruker personopplysningene dine til direkte markedsføring, har du alltid rett til å protestere mot slik behandling ved å kontakte oss. Vi vil slutte å bruke personopplysningene dine til dette formålet når vi har mottatt din innsigelse.

9.4.1   Hvis vi behandler personopplysningene dine basert på ditt samtykke som rettslig grunnlag, har du alltid rett til å trekke tilbake samtykket ditt. Du kan når som helst gjøre dette ved å kontakte oss. Kontaktopplysningene våre finner du i slutten av denne personvernerklæringen.

9.5.1   Du har rett til dataportabilitet når vi behandler personopplysningene dine automatisk og når det rettslige grunnlaget for behandlingen er ditt samtykke eller oppfyllelse av en avtale.

9.5.2   Rett til dataportabilitet betyr at du har rett til å motta personopplysningene vi behandler om deg i et maskinlesbart format som gjør det mulig for deg å overføre disse personopplysningene til en annen behandlingsansvarlig. Du kan også be oss om å overføre personopplysningene direkte til en annen behandlingsansvarlig.

9.6.1   Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du ikke er fornøyd med vår behandling av personopplysningene dine.

10. VI BESKYTTER PERSONOPPLYSNINGENE DINE

10.1   Vi er opptatt av at du alltid skal føle deg trygg når du oppgir personopplysningene dine til oss. Vi har derfor iverksatt både tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak, inkludert tilgangsbegrensninger og regelmessige interne kontroller, for å beskytte personopplysningene dine best mulig mot for eksempel uautorisert tilgang, endring eller tap. Hvis det skulle oppstå et datainnbrudd som i vesentlig grad påvirker deg eller dine personopplysninger, f.eks. med risiko for svindel eller identitetstyveri, vil vi kontakte deg for å forklare hva som har skjedd og for å gi deg råd om hvordan du kan redusere eventuelle negative effekter av et slikt datainnbrudd som er relevant for deg.

11. INFORMASJONSKAPSLER

11.1    Vi bruker informasjonskapsler og lignende teknologier ("informasjonskapsler") på nettstedet og i appen vår, blant annet for å forbedre opplevelsen din hos oss og for å forenkle og tilpasse nettstedet vårt til dine behov og preferanser. I vår Personvernerklæring for besøkende på nettstedet informerer vi deg om hvordan vi behandler personopplysningene dine når du besøker nettstedet eller appen vår. Hvis du vil vite mer om vår bruk av informasjonskapsler, kan du lese våre retningslinjer for informasjonskapsler: Bruk av informasjonskapsler (cookies) | Verisure.

12. ENDRINGER I DENNE PERSONVERNERKLÆRINGEN

12.1    Denne personvernerklæringen ble oppdatert i oktober 2024.

12.2   Vi forbeholder oss retten til å endre denne personvernerklæringen når som helst. Den nyeste versjonen av erklæringen vil alltid være tilgjengelig på nettstedet vårt. Se versjonshistorikken for denne personvernerklæringen nedenfor:

Dato Beskrivelse av endringen
2024-10 Publisering av oppdatert versjon av personvernerklæringen

12.3   Når vi gjør endringer som ikke er rent språklige eller redaksjonelle, vil du bli varslet om endringene innen rimelig tid før endringene trer i kraft. Hvis du ikke godtar endringene, har du rett til å protestere mot behandlingen før endringene trer i kraft.

13. HVORDAN KONTAKTE OSS

Vår personvernombud fungerer som hovedkontaktpunkt for alle spørsmål knyttet til vår personvernerklæring. Personvernombudet eller den lokale kontaktpersonen kan kontaktes via e-post på [email protected].

Hvis du har klager eller spørsmål om hvordan vi bruker personopplysningene dine, er du velkommen til å kontakte oss: 

Verisure AS, organisasjonsnummer 929 120 825.

Postadresse: PB 24 Skøyen, 0212 Oslo 

Besøksadresse: Drammensveien 211, 0281 Oslo 

E-post: [email protected] 

Telefon: 06010

Nettsted: www.verisure.no